Tuesday, July 25, 2006
Malam semalam Futsal, malam ni Tazkirah.

Hari ni bangun lambat...lately ni dah mula nak bangun lambat aje kerjanya. Tak tau la ngape. Iskkk...geram tul la!!! Tak kemana2..cuma belah tgh hari tadi ke Post Office, mengepos surat. :P Ptg, dalam pukul 6 camtu gerak to Jalan Duta with my mom. Accompanying her for tazkirah di Rumah Persatuan Bekas Pekerja TNB (org pencen).

Hari ni nye speaker best! Ustaz Wan Shohor Bani Leman. :)) My fav. tu. Ceramahnya banyak sentuh bab jihad. Antara yang sempat anaa catitkan;

++ Pahala besar kalo ziarah orang yang sedang sakit. Syaratnya ziarah itu bukanlah atas urusan dunia. Contoh nak minta signature ke...dll.

++ Pahala besar bagi makan+minum pada orang yang sedang kelaparan.

++ Dadah lebih haram daripada arak.(Dua2 haram sebenarnya2. Ini cuma nak membezakan)

++ 3 golongan orang yang haram masuk syurga;

i. Orang yang ketagih arak

ii. Orang yang derhaka dengan orang tua mereka

iii. Orang lelaki/suami yang membiarkan anak/isteri melakukan perkara sumbang. (Seperti membiarkan anak perempuan/lelaki keluar sampai lewat malam, berdua2an). Orang ini dianggap DAYUS.

++ Orang yang paling jahat, ialah orang yang menyumpah(tak bagi baca surah al-fatihah, contohnya).

++ Antara pahala besar;

i. Berjihad; mengasingkan diri untuk berbuat ibadah.

ii. Jenis2 jihad;

Ø jihad berdakwah

Ø jihad mempertahankan diri

Ø jihad menyerang

Ø jihad secara mutlak

Ø jihad lawan krisitian,israel & semua yang menentang Islam.

Ø jihad menentang orang yang murtad

++ Orang yang berperang contoh diLubnan, sholat mereka digandakan sehingga 500 kali.

++ Orang yang berjihad ini, digelar rombongan/tetamu ALLAH Subhanahuwata'ala.

++ Orang yang mati syahid akan diampunkan dosanya. Mayat dipayungi malaikat. Orang yang sedang berjihad, ketika mereka di bomb, mereka tidak merasakan sakit akibat di bomb, sakit yang dirasakan hanya seperti digigit semut. Dan mereka ini tidak disiksa dikubur.

ALLAH hu akbar!

Ust. sempat juga pesan, sebaik2nya kita disini menyimpan niat dan hasrat utk turut serta berperang (Lubnan,Palestin,Iraq), agar dapat mati syahid dan memperjuangkan Islam. Setidak2nya ALLAH tahu niat kita ikhlas dan moga2 kita tergolong diantara mereka yang sedang berjihad.

Ada satu lagi, Ust. ada sentuh bab jin&iblis sikit. Tapi, yang nak anaa sharekan ialah, bacalah "yahayuyaqoyum" dan "yazaljalaliwaliqram" tiup pada air. Bacalah seberapa kali pun. Minimum 3 kali..setiap sekali bacaan tiup pada air. Dah selesai baca, minumlah air tu agar dapat mengeluarkan sesuatu (jin) yg didalam badan kita. Dalam erti kata lain, nak membersihkan diri dari sebarang perkara yg bukan2. Kalo nak mandi dgn air tu pun boleh, dgn syarat mandi didalam bilik mandi, BUKAN tandas, sebab air tu mengandungi ayat Quran.

Just practice lah yea. Tak rugi pun. Dapat pahala lagi ada lah :)) Tul tak?

Itu aja yang sempat anaa catitkan. Ada banyak perkara yang ust. sebut, tapi, tak ingat la jalan cerita yg sebenar. :)) Oh ya, ttg Jin/hantu yg di Muzium tu kan.. Ust. tak galakkan pegi tgk. Ust. kata lagi, Islam tak menggalakkan benda2 segitu. Patutlah, anaa tak dpt tgk hari tu yea. ;)) ALLAH maha mengetahui. Syukur Alhamdulillah. :))

Wallahu'alam.

Itu aja lah utk mlm ni. Wassalam.
Posted by Lynn Ross at 11:27 pm |

0 Comments: