Thursday, September 14, 2006
04/09/06 - Tiba di Denpasar jam 14:00. Air Asia pesawat yg dinaiki. Waktu di Bali sama di Malaysia. Agak lama juga penerbangan dari Jakarta ke Denpasar. Santai ajah.... :). Selamat mendarat. Kita gi claim bagasi. Dah keluar dari airport..anaa coba cari agent hotel. Ternyata tak ada diluar. Agentnya semua didalam airport tadi...Terpaksa anaa minta permission sama Bapak Satpam. Nasib baek dia iring anaa sehingga ke agent. Phew!... After negosiasi...anaa agree untuk nginap di Sanjaya Hotel, Kuta. Payment being made. Anaa terus cari taksi. Dah bayar..dah ketemu ama pak supirnya, kita ke mobilnya. Pak supir cam bad mood lak hari tu..ntah kenapa lah. Sampai hotel, anaa check-in dan front-desk minta KTP (ID Card). Anaa pun serahkan lah ID anaa...hehehe..terkejut dia sebentar. Langsung dia minta anaa serahkan passpor. Hehehe.. Kata dia "Saya kira mbak dari Jakarta". Anaa senyum jer. Dah selesai semuanya, kita di antar ke kamar. Masuk2 je..wah...romantik abis bilik tu. Hehehe..lampu dia agak malap. Anaa sholat...dan siap2 nak gi cari isi ulang(top-up) dan sambil jalan2 disitu... Sementara jalan2...mata ni melilau liat sana...liat sini...hehehe..baru sampai tmpt org...gitu la. Nak cari top-up pun agak sulit buat anaa...hehe..before this aan yg belikan. Tiba2 ada satu orang sapa kami dari belakang. "Mau cari isi ulang?" Pada mulanya anaa macam nak gelengkan kepala, tapi..lepas dah tgk muka org tu...anaa terus angguk. :) Dia bantu anaa cari isi ulang dekat2 situ. Ternyata berhasil. Sambil2 itu, kami berkenalan...dan dia introduce dirinya, Jur@Imam, adalah seorang tour consultant. Setelah dia berjaya memujuk kita untuk pegi tour melalui dia...kita pun agree berangkat esoknya jam 9 dan diantar oleh Agus. Anaa sempatkan tanya ke Pak Jur@Imam tu waktu sholat disana. Kita pun meneruskan jalan2 ..ke McDonald..beli dinner..dan terus jalan ke pantai. Duduk disitu, makan sambil ambil angin malam pantai Kuta. Sedang makan, ada seorang Ibu datang pegang badan anaa dari belakang. Katanya "Mau massage/urut?" Anaa menolak dgn sopan. Dia pujuk lagi..anaa kata "terima kasih ya bu" :) Agak murah dia offer tapi, anaa tak mo. Budget nak massage kat Jatim nanti. Hehehe... Dah selesai makan, kita jalan skit ke Hard Rock Cafe, Kuta..dah ambil foto...kami patah balik ke hotel. On the way, kita terjumpa anak2 sepeda(basikal) dari Malaysia yang baru abis race. Kecil2 Malaysia..di Indonesia kami terjumpa. Hehe..agak lucu. Lepas dah kenalan..ngobrol...anaa berasa capek sekali...terus anaa ajak ain balik ke hotel. Anaa mandi+sholat dan istirahat. Sdg anaa istirahat...anaa terima panggilan telpon. Gulp! Berdebar jap. Hehehe.. mana tak debar..anaa paling takut bab2 fone call. Kekeke..nampak aje berani nih...Selesai bicara...anaa terus tidur dgn senyum yg panjang. :)

05/09/06 - Bangun sholat subuh, tidur sebentar...anaa di kejutkan dgn panggilan telpon. Heyy....sabar aja la. Tak sempat nak control suara. Hehehe...kena gelak je dgn org yg telpon tu. Huhuhu...malu ntar. Pas putus..anaa mandi + siap2..minum air..dan turun ke lobby. Agus dah tunggu. Awal pula dia. Iskk.. First and foremost, kami ke tempat buat batik traditional Bali.

Next, ke tempat buat silver. Macam2 ada disitu...cincin, bracelet, rantai, ahh....mcm2 lah yg dihasilkan dari silver. Halus dan teliti pembuatannya. Sabar dan tenang...sangat anaa respect.

<----- Antara hasilnya. Terpegun anaa seketika. Gimana mereka buat ya? Berapa lama? Tahan sekali.....Cantik dan halus buatannya... Ain sempat beli cincin satu. Anaa cam malas nak beli...hehehe jimat duit. Nak ke tempat lain nanti...tu la sbbnya. Terus, kita ke art gallery. Cantik2 paintingnya.

Then, kita ke Ubud. Actually, Agus nak bwk kita ke Monkey Village kut. Ntah apa nama tmpt tu...tapi, anaa malas. Malaysia pun ada monyet. Kekeke...Sampai di Ubud, shopping sikit...gila memaksa org disana. Semua nak suruh beli...dia akan begging kita gila2 supaya beli brg dia. Tak sampai hati dibuatnya. Kalo gi Ubud, jangan pegang apa2 yang kita mmg tak mo beli. Nanti dia akan pujuk+paksa kita beli. Huhuhuhu....But, it is a nice place to shop. Because it's cheap than Kuta. :) Anaa tak bwk duit banyak. Hehe...

Selesai di Ubud, kita ke Paddy Terrace kalo tak salah. Anaa tak berapa ingat sbb hari tu tak buat catitan. Huhuhu...sebab letih tu. Tu lah rupanya.... di Malaysia gak ada kan? Malaysia kena buat satu..hehehe...cantik...dan unique. Nak ambil foto banyak2 pun tak larat..karena cuaca panas.

Next stop, Mount Kintamani. Tak ada la sampai ke puncaknya. Hanya view jer...liat dari jauh.. Cantik...indah sungguh ciptaan ALLAH. Disitu cuaca agak dingin. Asikkk bangettttt!!! Kat sini, beli souvenir terima MYR. Cuma anaa tak bwk MYR je...if not sure dah beli t-shirt...murah tu dia jual....On the way turun dari tempat ni, kita singgah beli buah salak, kununnya fresh la. Dan perut pun dah mula lapar...aduh2...Agus bwk makan di Restoran Masakan Padang. Berselera sekali, maklum lah, dah lama tak dapat nasi. Guleinya enak! Tapi, anaa makan tak habis. Ntah kenapa...huhuhu..

Selesai makan, kita ke Pantai Sanur .. Memang best la pantai nih. Bersih, jernih airnya. Ada ikan lagi..boleh fishing..Kita hanya ambil angin laut aja...lepas tu Agus bwk ke masjid di Kuta. Anaa sholat sbentar...dan terus ke hotel. Lelah....!!!!

Dah tiba dihotel, ain terlelap...letih sangat agaknya. Anaa, mandi+sholat..dan keluar gi cari a few things for org2 dirumah. Dinner malam tu, McDonald lagi sekali. Tak tau kenapa anaa rasa fillet o-fish dia enak skali. Di Malaysia pun tak sesedap itu. Tapi muaaaahhaaaallllll... huhuhu..Duduk di Monumen, anaa makan sambil ditemani anak2 sepeda yang dah nak pulang ke M'sia esoknya. Sembang2...dah tukar nomor...minta tlg bwk kan sikit brg2 yg dah kita shopping. Hehee..mereka ramai. So, boleh bwk brg banyak. Lagi pun mereka tak kisah ttg tax. Katanya "sponsor yg bayar"...hehe...apa lagi...Tapi, anaa tak ambil kesempatan tau. Masih tau malu. Kesian juga kat anak2 tu. ;))

06/09/06 - Hari ini b'day E-wah...sahabatku. Kekeke...dah wish dari kemarinnya. Hari ini juga kita berangkat ke Malang. Seperti biasa, selesai sholat subuh, anaa tidur sekejap dan bangun dalam jam kurang lebih 6 pagi. Mandi+pack barang+nonton tv....dalam jam kurang lebih 11 pagi, kita angkat bag...dan turun ke lobby utk check-out. Selesai check-out, kita jalan lagi di Kota Kuta tu, shopping utk kali terakhir. Ternyata apa yang dicari..tidak ketemu. Panas sekali cuaca di Bali tu. Lapar...terus cari restoran masakan padang. Makan+minum+rehat jap..jalan semula ke hotel. Duduk di lobby sambil ngobrol sama front-desk man. Mcm2 kita bualkan. Seronok! Sambil tu, anaa minta ijin utk sholat dzuhur. Alhamdulillah...dia ijinkan...maklumlah, kita dah check-out dan dia bukanlah org seagama. Bapak itu Hindu. Tapi masih ada belas kasihan untuk tumpangkan anaa sholat. Bagus! Agak lama duduk di lobby sampaikan bapak tadi pun dah nak balik sbb syif dah habis. Naik terlentok, sehingga jam 4 sore, dijemput oleh Pak Jur@Imam diantar ke Stasiun Ubung. Kita ke Malang naik bus. Bus berangkat jam 6 sore. 10 jam perjalanan. (Macam amazing/explore race. kekekeke) Naik kematu punggung...tapi anaa santai aja sambil dgr musik dari hp. Layan juga..Dalam bus ni pula anaa terasa nak ke toilet. Aduhh..nasib baik bus ni ada toilet. For the first time ever, anaa naik bus selama 10 jam dan guna toilet didalam bus. Terasa diri tercampak sana..sini...kekeke..sbb bus tgh bergerak..then laju...toiletnya kecil je...hehehe...mmg kelakar. Yang penting urusan selesai! :) Duduk semula...ain tidur...anaa tak leh nak tidur sangat..tak tau kenapa. Then, after quite some time, telpon ku berdering... Called from the tour. Hurmm..bagus2..tak de la bosan! The journey going on sampai naik ferry...then terus ke Malang. Stop sbentar utk makan malam(jam 3 am) dan sambung lagi journey to Malang.